23 mája, 2015

posledné prechádzky ružovou záhradou.

vždy, keď staršie generácie rozprávali o tom, aká je dnešná doba skazená, len som prevracala očami alebo (v lepšom prípade) som to púšťala jedným uchom dnu, druhým von. no teraz sa nad tým čoraz častejšie bližšie zamýšľam a pomaly prichádzam na to, že majú pravdu. takmer vždy majú pravdu. pozriem sa okolo seba. vo svete vidím nenávisť, psychopatov, vrahov, depresie, konflikty. nad zemou sa vznáša ťažký, dusivý opar temnoty. onedlho nás to zadusí. toto nemá byť článok pesimistu. je to realita. ak si to nechcete priznať, žijete v oblakoch, až príliš. všetci sa akosi snažíme preniesť sa cez celú tú dieru, ale aj tak pomaly padáme a nedá sa tomu vyhnúť. k pádu nás núti spoločnosť. my sami sme si zapríčinili všetko zlé navôkol. mladí ľudia končia v psychiatriách. stredné generácie riešia dookola to isté, sťažujú sa, ale nič proti tomu nerobia. ani len nepohnú prstom. možno sa nájde pár výnimiek, ale ako chce jeden zahnať celé stádo? tí najstarší vedia, ako to nakoniec celé dopadne, že to bude pravdepodobne ešte horšie ako všetky tie zverstvá čo sa udiali za posledné storočie a to si ani neviem predstaviť, aj keď som to nezažila. 

minule nám učiteľka náboženstva (hocikto, kto s náboženstvom nie je stotožnený, nenechajte sa tým nejak odradiť alebo zmiasť, keby ste tú ženu videli naživo, povedali by ste o nej všetko možné, ale určite by ste nespomenuli slovo farárka, a to myslím fakt vážne) nadhodila v mierne kontroverznej téme poznámku: "vaši rodičia sa majú ešte celkom fajn. oproti vám ako rodičom prežívajú prechádzku ružovou záhradou." viete, ak vám niekto povie čosi takéto pár hodín po tom, ako vám policajtka na prednáške rozpráva hodinu o tom, ako v tých dňoch reálne funguje obchod s deťmi alebo detská prostitúcia a zneužívanie ( + aké je to rozšírené a konkrétny počet prípadov z vášho okresu, ktorý je vraj od 90. rokov najvyšší), je mi zle. neviem si predstaviť, ako to bude môcť byť ešte horšie, ale zároveň verím tomu, že tá farárka mala pravdu. tetušky v autobuse tvrdia, ako sa máme skvele - 70 rokov bez vojny, ale schyľuje sa k ďalším, v kombinácií s dnešnými technológiami a ľudskou bezcitnosťou a nenávisťou budeme onedlho schopní povraždiť sa všetci navzájom, až sa to nebude dať zastaviť. zničíme samých seba nadobro. 

možno ste už počuli o pôvodne britskom štýle graffitov banksy. tí čo nie, v krátkosti - banksy je druh street artu pochádzajúci z veľkej británie, kde sa pred niekoľkými rokmi začali na stenách objavovať ostro sarkastické a satiristické maľby mieriace na dnešnú spoločnosť, od politiky až ku problémom so životným prostredím. nad niektorými obrazmi až žasnem, ako trefne vyjadrujú to, o čom tu rozprávam. vojny a mier, mladí ľudia a technológie, ušliapané sny, náš vlastný záujem o ľudí, chudoba, budúcnosť, dokonca aj náboženstvo či homosexualita. to všetko sa objavuje teraz už po stenách v celom svete. páči sa mi, že aspoň niekto sa odvážil vystúpiť z radov len sťažujúcich sa a niečo vykonať, aj keď nepriamo, no aj tak, svoj názor poslal ďalej než za steny vlastného domu.

možno si poviete, že ani ja nič nerobím. myslím si, že aj to, že publikujem tento článok, aspoň trochu ovplyvní pár ľudí, už len tým, že nad ním strávia niekoľko minút, ak si ho prečítajú. spolužiačka zas v škole prezentovala o banksym a takisto vysvetľovala jej názor na túto tému. malými krokmi sa možno úplne nezachránime, ale možno sa nám podarí aspoň čosi ovplyvniť. tuším, že nie každý bude zdieľať rovnaký názor ako ja, ale verím tomu, že sa nájde aspoň niekto, kto bude súhlasiť. každopádne, vážne by ma zaujímalo, čo si o tom všetkom myslíte, kľudne sa vyjadrite v komentároch. :)

9 komentárov:

  1. pokrokom ľudstvo upadá. nedá sa to zvrátiť. nedá sa jednoducho zrušiť výrobu telefónov, tabletou a neviem akej pokročilej techniky. nedá sa vrátiť do minulosti, kedy zdrojom svetla bol len plameň zo sviečky. moji starý rodičia, ba aj rodičia tvrdia, že sa mali lepšie. aj napriek tomu, že bol komunizmus, každý mal robotu, vedel čo dať do úst, mal kde bývať a žil si pomerne dobre. ale ľudia predsa neboli spokojní. teraz sú? nie nie sú. ľudia nikdy nebudú spokojní. stále im niečo bude chýbať. až keď to všetko dostanú, nastane vzbura. už nebude nič, čo by potrebovali a začnú vymýšľať veci, ktoré nás nakoniec úplne zničia. nad týmto by sa dalo tak dlho polemizovať a rozprávať, rozpisovať. ty si to zhrnula tiež veľmi dobre a súhlasím s tebou. ešte by som k tejto dobe v ktorej žijeme chcela povedať, že sa každý snaží presadiť svoju "pravdu". Boh existuje, všetko je to o vede, všetko sa skrýva v teóriách, všetko je v Biblii. týmto chcem naznačiť to, že sú ľudia občas nútení veriť v to, čo povedia ostatní ľudia, že je pravda. každý má právo vybrať si v čo verí. a tu nejde len o vieru alebo v tom ako vlastne vznikol svet. nikdy sa nedozvieme čo je pravda, prečo by sme si nemohli všetci v hlave vytvoriť svoju vlastnú teóriu?
    môj spolužiak mi raz povedal, že dokonca existuje taká skupinka ľudí čo si myslí, že vesmír/Zem stvorila veľká guľa zo špagiet. je to blud, ale nech si predsa všetci veria v čom chcú.

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Tento komentár bol odstránený autorom.

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Jedna veta: verím, že koniec sveta ako taký biblický ma príde zachrániť skôr ako sa toto všetko stane. A nie som jediná, ktorá cíti, že koniec sveta a posledný súd sa blíži tak strašne rýchlo, že je takmer jasné, že ho zažijeme. :)
    So, poďme byť happy. Zachrániť? No tak. Iba takýmito článkami a banksy stylom nič nezachránime. Pochopte to všetci! To by sme museli vyjsť do ulíc, postaviť sa pred biely dom a kričať. Som za! Poďme do toho. Budem stáť v prvej rade a aj bez hlasu kričať, že chcem zničiť robotov a zachrániť zeleň s vesmírom. Nechcem pokrok, radšej zastať a ísť za snami. Len ako taká sama to nedokážem. Čo spravíme iba sťažovaním sa na internete?!
    Mimochodom, presne takýto článok mám rozpísaný. A nie jeden, ale nevidím v ňom zmysel. Nevidím zmysel v tom, dávať to na internet - čo s tým spravíme? Možno kebyže spravíme nejakú mega stránku, ktorá sa bude venovať presne tomuto a nejako ju spopularizujeme natoľko, že ju government uvidí, tak budiš. :)
    Je ale dosť pravdepodobné *keď sa odvážim riskovať, že ľudia zistia, že som toto koniec koncov ja*, tak to nejako budem zdieľať. Už to zdieľam... zdieľam ako ide... len sa musím zamaskovať. Z toho plynie, prečo som ťa takto škaredo zaspamovala odstrátenými komentármi. Trvalo mi odstrániť google+ a zakázať prístup k blogu. :) Ale som cool. a dala som to. Iba kvôli tomu, aby som ťa mohla zdieľať *ak to nevadí*
    MB

    OdpovedaťOdstrániť
  4. Snažím sa nejako nevnímať to všetko, čo sa okolo mňa deje a nie je to dobré, viem. Ale neviem ako inak prejsť cez tých dvadsaťštyri hodín, ako ten nátlak a násilie vydržať. A naprd nám sú všetky technológie, a hoci je super, že máme mobily a podobne, ale omg, kto vie, koľko zbraní a veci, ktoré náš svet vedia definitívne zničiť už ľudia popri výrobe notebookov vytvorili. Ideme pomaly, ale isto k záhube, od niektorých vojen nás delia minúty, za chvíľu všetci pôjdeme dole. Ale nechcem na to myslieť, v tomto sa snažím byť fakt optimistická a žiť každý deň naplno, aby som to potom, keď sa budeme schovávať niekde v pivniciach a bojovať o holé životy, nemusela ľutovať.

    OdpovedaťOdstrániť
  5. Většina lidí si nic z toho neuvědomí, dokud nemusí. Dokud se jich něco z toho netýká, nebo dokud je někdo nedonutí o tom přemýšlet. Ve skutečnosti tohle všechno štve takovou spoustu lidí, ale každý jde za sebe. Jeden na to má takový názor, další jiný, ale nikdy stejný. A chtělo by to, aby se s tím pokusili něco udělat všichni zaráz, protože jeden člověk světem těžko pohne.

    OdpovedaťOdstrániť
  6. Áno, ovplyvnia aj maličkosti. A som rada, že to niekto takto berie, usmievam sa, cítim sa zasa o niečo pozitívnejšia, a mám chuť si tvoj článok prečítať ešte raz. Minimálne tak urobím dnes ráno, keď vstanem, pred tým, ako vyrazím do sveta. V prvom rade, táto doba... staršia generácia má pravdu, ale každá doba je niečím poznačená. Povedala by som, že tá naša je poznačená akousi lenivosťou, predsudkami ale aj prácou, ktorá sa nevypláca. Myslím, že ak sa čoraz viac ľudí bude prikláňať k mieru, bude lepšie. Lenže pozri sa koľko ľudí stále len nadáva na to a na to - takto to nejde. Chce to zmenu. Ale kto pohne svetom? Banksyho žeriem. Fatálne. Zbožňuje street art celkovo, naši chalani (bývala partia) dosť prispeli u nás v meste, a máme v pláne sa toto leto na tom aj podielať. Ak to nepôsobí dosť grunge (vážne mám pocit, že toto slovo na weheartit začínam nenávidieť), tak celkovo žeriem podobné umenie niekde vonku, dobre sa to fotí, človeku koľko krát pohľad na danú kresbu či citát dvihne náladu. Toto je druh umenia, ktorý je viac ako len umením. Ešte aj to umenie sa zdá byť v mnohých smeroch skazené. toto nie je.

    OdpovedaťOdstrániť
  7. Přesně, venku na nás ještě působí hezké věci, furt máme nějakou spojitost s tou tajemnou přírodou, u počítače je to nuda. :D

    OdpovedaťOdstrániť